Kršitev pravic intelektualne lastnine na družbenih omrežjih

Urad EU za intelektualno lastnino (EUIPO) je v svoji analizi Spremljanje in analiziranje družbenih omrežij glede kršenja pravic intelektualne lastnine (PIL) ugotovil, kako naraščanje različnih tehnologij in navad potrošnikov vpliva na kršenje PIL na platformah družbenih omrežij. V raziskavi EUIPO so ob pregledu 3,9 milijonov javnih pogovorov na Facebooku, Twitterju, Instagramu in Redditu ugotovili, da bi bilo lahko 35 % pogovorov o digitalnih vsebinah povezanih s piratstvom. Pogovori v zvezi s filmi in TV oddajami potekajo večinoma na Redditu, na Twitterju pa o glasbi in elektronskih knjigah.

Pri fizičnih izdelkih raziskava kaže, da bi bilo lahko 11 % pogovorov povezanih s ponaredki, 35 % pogovorov o digitalnih vsebinah pa bi lahko bilo povezanih s piratstvom. Instagram je glavna platforma za pogovore o ročnih urah, igračah, parfumih, kozmetiki, nakitu in obutvi, na Twitterju krožijo pogovori o oblačilih in igračah, Reddit pa se najpogosteje uporablja za pogovore o zdravilih.

Pogostost pogovorov, povezanih s kršitvami, je v mesecih ob začetku pandemije znatno narasla. Pri fizičnih izdelkih se je občutno povečalo število pogovorov o zdravilih, o oblačilih pa jih je bilo največ ob koncu ukrepov.

Uporaba poslovnih modelov, s katerimi se kršijo PIL na družbenih omrežjih

Analiza zaključuje z ugotovitvijo, da je zelo težko ugotoviti vzorec. V primeru fizičnega izdelka je analiza razkrila, da so se pogovori, povezani s kršenjem PIL, nanašali predvsem na promocije in komercialne dejavnosti. Ponudniki ponaredkov so kopirali preizkušene in uspešne poslovne modele, ki jih že uporabljajo zakonite blagovne znamke, piratstvo digitalnih vsebin pa je temeljilo na nameri uporabnikov, da dostopajo do piratskih vsebin. Ponudniki piratskih digitalnih vsebin so prevzeli pasivno vlogo, saj so se zanašali na uporabnike, da bodo razširjali informacije in privabljali nove uporabnike.

Študija dokazuje, da so platforme družbenih omrežij orodja za ponavljajoče se kršitve pravic intelektualne lastnine v zvezi s fizičnimi izdelki in digitalnimi vsebinami.

Povzetek študije (v slovenskem jeziku) je na voljo tukaj.