Spletne trgovine s ponaredki

Poleg verodostojnih in zanesljivih spletnih trgovin je splet priljubljen kanal za prodajo ponaredkov. Pri spletnem nakupovanju je kupca lažje preslepiti, ker izdelka ni mogoče vzeti v roko. Nakupu ponaredka se je mogoče izogniti tako, da ste pozorni na ceno in podatke o prodajalcu, URL-povezavo, izjave strank, verodostojnost vsebine spletne strani in ponujene možnosti plačila.

Prodaja izdelkov na družbenih omrežjih

Platformi, kot sta Facebook in Instagram, ponujata poslovnim uporabnikom različne možnosti za prodajo produktov direktno preko omenjenih platform ali s povezavami na spletne strani. Algoritmi, ki stojijo za oglaševanjem spletnih strani, so na Facebooku in Instagramu strogi, a navkljub varnostnim ukrepom, s katerimi želijo družbena omrežja zmanjšati prevare in zavarovati svoje uporabnike, ponarejevalci vedno najdejo ovinek.

Osebni in poslovni profili, ki na družbenih omrežjih objavljajo fotografije cen izdelkov in neverjetnih popustov, sprejemajo naročila prek zasebnih sporočil (»Pišite v inbox« / »na zs« - zasebno sporočilo / »via dm« - direct message), so sumljivi. Tovrstna naročila običajno ponujajo plačilo po povzetju z nakaznico poštarju, potrošnik pa ne prejme računa.

Tovrstna prodaja ni zakonita, za profili niso zakonite spletne trgovine ali registrirana podjetja. Kdorkoli lahko ustvari na primer Facebookovo stran, pridobi ponarejene izdelke (priljubljeni so ponaredki trenirk in športnih copatov), objavi fotografije ponaredkov in stopi v stik s potencialnimi kupci. Če sumite, da gre za lažni profil, ga prijavite. Facebook ponuja to možnost v nekaj klikih.

Ne pozabite: če zveni predobro, da bi bilo resnično, potem verjetno ni resnično.

Je cena nenavadno ali sumljivo nizka?

Vprašajte se, ali se vam zdi razlika v ceni med izdelkom, ki ga želite kupiti, in navedeno ceno na spletni strani originalnega prodajnega mesta realna.

Izdelki luksuznih in prepoznavnih znamk se redko prodajajo po znižanih ali smešno nizkih cenah. Da bi prikrili, da gre za ponaredek, nekateri prodajalci ponaredke prodajajo po cenah, ki so skoraj enake cenam originalnih izdelkov.

Bodite pozorni, če so fotografije izdelka slabe kakovosti.

Fotografije originalnih prestižnih znamk so kakovostne in se jih ne da shraniti, zato so ponarejevalci in lažni prodajalci prisiljeni k uporabi slabših fotografij. To je lahko znak za ponaredek.

Kdo stoji za spletno trgovino? So podatki za stike pomanjkljivi ali nepravilni?

Zakonite spletne trgovine se predstavijo na povezavi »O nas«. Lastniki znamk si prizadevajo, da bi se kupci z znamko poistovetili, zato v svojo spletno stran vložijo veliko truda. Na strani »kontakt« so podatki podjetja  telefonska številka za pomoč uporabnikom in elektronski naslov. Če manjkajo oziroma je na spletni strani zgolj obrazec za sporočilo, velja previdnost, še posebej če so za komunikacijo na voljo poštni predali s končnico gmail.com, hotmail.com in podobno.

Spletno stran lahko postavi kdor koli, na katerem koli koncu sveta, zato preverite, katero podjetje stoji za spletno trgovino, saj je od tega odvisno reševanje morebitnih težav. V primeru nakupa v lažni spletni trgovini lahko ostanete brez izdelka, brez denarja in možnosti pritožbe. Če ste nakup v takšni lažni trgovini opravili s kreditno kartico, jo je morda bolje preklicati, saj lahko pride pozneje do zlorabe podatkov.

Preverite spletno stran trgovca originalnih izdelkov.

Preden se odločite za nakup športnih copatov v spletni trgovini, ki je ne poznate, obiščite spletno stran originalnega proizvajalca oziroma znamke in poiščite seznam pooblaščenih prodajalcev. Veliko imetnikov znamk na svojih spletnih straneh objavi podroben seznam pooblaščenih prodajnih mest. Če spletne trgovine, v kateri nameravate kupiti izbrani izdelek, ne najdete, se najprej obrnite na imetnika znamke in preverite verodostojnost izbrane spletne trgovine.

Na spletu poiščite mnenja in izkušnje drugih.

Danes lahko na spletu najdete vse informacije, ki jih potrebujete za varno spletno nakupovanje. Preden se odločite za nakup v spletni trgovini, ki vam ni znana, poiščite mnenja drugih. Najdete jih na forumih, v klepetalnicah, v spletnih trgovinah in drugih množično obiskanih spletnih straneh. So drugi kupci že kupili ponaredke v isti spletni trgovini, kakšne so njihove izkušnje, kakšno je mnenje o kakovosti izdelkov, je bil kupljen izdelek dostavljen? Z iskanjem informacij si boste prihranili nevšečnosti in se izognili lažnim ponudbam ter ponarejenim izdelkom.

Podatki o domeni kažejo na Kitajsko.

Na strani http://whois.domaintools.com/ preverite, kje in kdaj je bila domena registrirana in kateri kontaktni podatki so navedeni. Bodite pozorni, v kateri državi je bila registrirana domena. Potrošniki iz domene zmotno sklepajo, iz katere države naj bi bil prodajalec. Največ zaupanja vzbujajo trgovine z domeno .DE ali .UK, saj kupci menijo, da gre za nemške oziroma angleške trgovce. Vendar si domeno lahko vsakdo prosto izbere, zato ta ni zagotovilo za kakovost ali zanesljivost trgovca ali pa celo, v kateri državi je prodajalec. V večini primerov trgovin s ponaredki gre za domene, ki jih je registriralo kitajsko podjetje ali fizična oseba.

Plačujte s kreditno kartico ali računom PayPal.

Pri plačevanju s karticami in računom PayPal ste kot uporabnik veliko bolj zaščiteni kot pri drugih vrstah spletnih plačil (po povzetju, predračunu). PayPal si ves čas prizadeva za strogo varovanje svojih uporabnikov in ponuja 30-dnevno vračilo celotnega zneska nakupa, če posumite, da gre za prevaro. Sistem šifriranja, ki ga uporablja PayPal, je varnejši od vnašanja podatkov kreditne kartice v okenca spletnih trgovin. Informacije o povračilu denarja prek sistema PayPal (v angleškem jeziku) najdete tukaj

Če ste izdelek plačali s plačilno oziroma kreditno kartico (npr. Visa, Mastercard) in ugotovili, da je s prejetim izdelkom nekaj narobe (kakovost ali videz ne ustrezata temu, kar je bilo oglaševano), se lahko pri banki, izdajateljici plačilne kartice, pozanimate o možnosti vračila denarja v okviru reklamacijskega postopka.

Banke vodijo reklamacijske postopke banke v skladu s splošnimi pravili poslovanja in pravili kartičnih shem, vsak primer pa obravnavajo individualno. Če banka zavrne izplačilo in potrošnik meni, da neupravičeno, se lahko obrne tudi na organ za izvensodno reševanje potrošniških sporov.

Oglejte si video prispevek v okviru projekta Varni na internetu o tem, kako prepoznati lažno spletno trgovino

Preberite Priročnik za potrošnike o varnem spletnem nakupovanju.

Oznaka CE

Oznaka CE na izdelku pomeni, da izdelek izpolnjuje skupne evropske minimalne zdravstvene in varnostne standarde. Veliko izdelkov ni mogoče tržiti, prodati ali jih dati v uporabo v EU/EGP, če nimajo oznake CE. Sistem potrjevanja vključuje igrače, gradbene materiale, električne izdelke in zdravila.

Ponarejevalci so danes že tako vešči, da ponaredijo tudi oznako CE, da bi tako kupca prepričali o pristnosti izdelka. Zato oznaka CE na ponarejenem izdelku ne zagotavlja, da izdelek izpolnjuje evropske standarde. Ponarejeni elektronski izdelki ali stroji pomenijo varnostno tveganje, saj se lahko polomijo, eksplodirajo, vžgejo, povzročijo električni udar itd.

Če ste izdelek že prejeli in sumite, da gre za ponaredek, so dodatne informacije na voljo tukaj.